lördag 2 mars 2013

Klockargårdens Schampopulver



Efter ca 20 månader med balsametoden har jag provat något nytt. Eller, jag kan vara ärlig och berätta att jag även provat ett SLS-fritt schampo från Urtekram (utan parfym och god känt av astma och allergiförbundet) under de senaste månaderna. Schampot använde jag ibland när jag kände för (dvs inte regelbundet). Nu har jag dock provat något nytt som jag hoppas kommer fungera bra i längden. Eftersom jag bara har provat det två gånger hittills så kommer jag att skriva ett inlägg senare när jag har hunnit prova under en längre tid.

Klockargårdens Ayruvedisk Ros Schampo, Dusch- och Badextrakt
Detta är ett schampo, dusch- och badextrakt gjort av indiska örter och tvättnötter. Tvättnötter har jag läst om tidigare och de innehåller saponiner, naturliga tvålämnen. De finns att köpa hela tvättnötter som man kan använda till att tvätta kläder med. Man kan även göra avkok på tvättnötter och använda till att tvätta håret. Eftersom jag gärna vill sträva mot att använda naturliga produkter i håret blev jag väldigt intresserad när jag via en vän fick reda på att Klockargårdens hade ett pulverschampo gjort på just tvättnötter. I vår lokala ekobutik Meretes köpte jag därför en flaska för att prova.   Den jag köpte har doft av rosor och de hade även en variant med citrondoft, och en neutral.
Som ni kan läsa i bilden ska detta vara bra mot klåda, mjäll och håravfall, och eftersom jag har supertorr hud och hårbotten kändes det som ett bra alternativ.

Innehåller/INCI: Shikakai (Acacia concinna), Amla (Phyllanthus emblica), Aritha, Sapindus Mukorossi (tvättnötter), Terminalia Belerica, Embilca, Phyllantus. perfume.

Hur gjorde jag?
Som det står beskrivet på förpackningen blandar man ca 1 msk pulver med 0,5 dl varmt vatten. Första gången blandade jag i en skål och rörde om med en sked. Det blev lite bubblor men det var mest bara brunt vatten. Jag provade att tvätta med detta men det var lite knepigt att distribuera blandningen. Eftersom jag inte vågade ta för mycket pulver första gången (ville kolla om jag skulle reagera allergiskt mot det) så blev håret inte helt rent första gången (det blev renare än det var innan, men inte helt rent). Då tog jag ca 1 tsk till 0,5 dl vatten. Även om håret inte blev helt rent  den gången så doftade håret underbart gott. Detta gjorde att jag ville ge det ett försök till.

Mitt nästa försök gjorde jag igår och då blandade jag i en flaska (en gammal Power aid flaska). Jag rengjorde först flaskan och skakade sedan ned så mycket pulver jag trodde jag behövde. Det såg ut ungefär som jag tog 1 msk. Sedan fyllde jag på med varmt vatten från kranen, satte på korken och skakade om flaskan. Flaskan blev på en gång fylld med bubblor hela vägen upp till korken. Vattnet blev samma bruna färg som innan, men det var roligt att se alla bubblor. Det som är bra med Power aid-flaskan är att den har ett litet munstycke. I duschen kunde jag sedan spruta ut blandningen där jag ville ha den. Det blev inte ett lödder i mitt hår, utan det känns mest som att hälla varmt vatten i håret. Efter varje sprut försökte jag massera in blandningen i håret. Jag lämnade lite kvar i flaskan för att kunna göra en andra omgång. Jag masserade lite mer i hårbotten av vana och väntade ett litet tag inna jag sköljde ut det. Sedan gjorde jag en andra omgång med skummet, men det hade nog räckt med en omgång. Eftersom jag är en sån van "balsammetodare" så kändes det lite konstigt att inte använda balsam, så jag tog i balsam i topparna av mitt hår.  Efter duschen var jag inte säker på hur rent mitt hår blev. Känslan i håret var lite som en blandning av rent och icke-rent. Efter alla månader med balsammetoden har jag lärt mig känna när håret är rent eller inte när jag tvättar det. Det är en svår känsla att beskriva, men när håret inte är riktigt rent känns det som att det har en hinna över hårstråna. När jag var klar med denna pulverblandning kändes håret nästan helt rent, men jag var inte säker.

Jag tvättade håret precis innan jag gick och la mig för kvällen och jag somnade därför med fuktigt hår. Det är alltid spännande att se hur håret ser ut när man vaknar och det var ännu mer spännande denna gång. Gissa om jag därför blev glad när jag vaknade och hade fina vågor i ett fint och rent hår. Bilden här till höger visar hur mitt hår såg ut när jag vaknade. Jag har inte borstat eller kammat håret. Det är inte många morgnar jag vaknar och är nå nöjd med håret som jag var i morse.

Håret känns väldigt rent, nästan som om jag använt ett vanligt schampo (men inte lika strävt). Det är lite strävare än när man använder balsammetoden, men det ger också lite mer volym till håret än balsammetoden gör. Jag tror dock att jag gjorde rätt som tog balsam i mina toppar eftersom de är rätt sköra och gärna vill dela sig tyvärr. Jag kanske borde olja dem oftare.

Och doften! Åh håret luktar så otroligt gott av detta. Efter första tvätten höll sig doften kvar i håret ända tills jag tvättade det nästa gång. Det luktar naturligt och gott, och samtidigt var det inte en stark doft som tar över.

Bra alternativ
Än så länge tycker jag att det här är ett bra alternativ till vanligt schampo men nu blir det spännande att se hur det här pulvret påverkar mitt hår, min hårbotten och hur länge det håller sig rent. Det vill säga, hur bra är det egentligen?  Det fungerar onekligen till att tvätta håret i alla fall. Återkommer när jag hunnit prova det fler gånger!



2 kommentarer:

  1. Är nyfiken på hur det gått, är du nöjd med schampot?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag tycker att det fungerar okej för mig. Jag använder det väldigt sällan nuförtiden dock. Jag har svårt att få ut pulvret ur mitt hår och det blir torrt och strävt på grund av detta (vilket gör att det gärna trasslar sig). Jag tror att om man har kortare hår så blir det nog lättare att hantera. Min vän som har axellångt hår älskar detta pulver och tycker det fungerar väldigt bra. Rent blir det i alla fall och det känns som ett naturligt och bra alternativ! :)

      Radera